7 tips för att bli en bra säljare
Föds man till en bra säljare och är det den som pratar mest och högst som säljer mest? Vi tror inte det! Vi tror däremot, efter 15 år i branschen, att det finns framgångsrika beteenden och strategier.
Ta del av våra 7 bästa tips till dig som vill bli en framgångsrik säljare!
Vissa personer föds med bättre förutsättningar för att bli toppsäljare. Det är däremot inte dessa personer som oftast blir de bästa säljarna. Arbetar man hårt och är ihärdig så får man oftast bättre resultat än någon som förlitar sig på att deras talang ska ta dem i mål. Vi ger dig 7 konkreta tips för att utvecklas och bli en framgångsrik säljare! ↓
1. Var expert och håll dig i framkant inom ditt område
Hur skapar man förtroende hos kunder? Genom att visa att man förstår och kan produkten eller tjänsten som man säljer, på djupet. Utan den expertisen är det dessutom omöjligt att garantera att man levererar den bästa och mest effektiva lösningen för kunden, vilket såklart är deras högsta prioritet. Var påläst och kunnig, så att du kan leda kunden genom alla frågor, funderingar och tekniska termer. Då skapar du trygghet och tillit!
2. Ha självdisciplin och skaffa dig bra förutsättningar
Varje människa har ett eget ansvar i att ta hand om, utveckla sig själv och se till att man har bästa möjliga förutsättningar för att göra ett bra jobb. Det handlar till exempel om att sova ordentligt, äta bra, röra sig och läsa – så att både kroppen och hjärnan får rätt sorts motion. Företaget man arbetar på kommer att tillhandahålla utbildning, support och motivation men självdisciplinen kommer vara den avgörande faktorn för att lyckas som säljare.
3. Håll koll på vilka du konkurrerar mot
Det räcker inte bara med att ha koll på det du säljer, men också på det andra säljer. Vad gör andra, och vad gör du bättre? Konkurrenternas svagheter är dina styrkor och att ha koll på konkurrenssituationen ger dig en enorm fördel.
4. Prata mindre, lyssna mer och var flexibel
Alla känner till fördomen “säljare slutar aldrig prata”, men en bra säljare lyssnar mer än pratar. För i slutändan, vad behöver du veta för att göra en bra affär – som kunden kan känna sig trygg och nöjd med? Kundens situation, utmaningar och behov i dagsläget såklart! Därför är det en förutsättning att du är nyfiken och lyssnar på kunden, ställer öppna frågor och skapar dig en överblick innan du kommer med erbjudanden eller lösningar för just den personen. Det är också viktigt att komma ihåg att man i säljyrket pratar med många människor som har olika behov, personligheter och attityd mot säljare. Därför är det viktigt att vara både flexibel och anpassningsbar.
5. Skippa säljsnacket, var dig själv och ha roligt
Fördomarna om säljare är många och det sedvanliga säljsnacket har vi genomskådat för länge sedan. Självklart finns det hjälp att få och utbildningar att gå som kan hjälpa dig på vägen, men utan personlighet och personliga relationer kommer man aldrig att gå långt som säljare – eller ha lika roligt! Att man får energi av att ha en konversation med en kund är det som avgör om man är kvar i yrket i längden.
6. Lär dig arbeta utifrån mål – och att vara bekväm med det
Säljare arbetar alltid utefter mål – både aktivitetsmål och leveransmål, och är man van att arbeta med mål sedan tidigare är det till stor fördel. Det måldrivna arbetet, och att vara bekväm med att jobba på det sättet, är trots allt en förutsättning för att lyckas.
7. Utvecklas och lär av andra
De flesta jobb som säljare kräver inte utbildningserfarenhet, men att vidareutvecklas – både i sin roll som säljare och expert – och ta möjligheterna som finns är en no brainer. Det går alltid att utvecklas och bli ännu bättre, och du? Glöm inte att dina medarbetares input är guld värd. Lär dig därför ta feedback på ett konstruktivt sätt och växa med den! På Dital jobbar vi med daglig coachning, både för att optimera verksamhetens resultat men också för att få våra medarbetare att växa. Både som personer och professionellt.
Vill du veta mer om hur vi coachar vår personal för att få välmående och högpresterande medarbetare? Vår coach Arlinda delar med sig av sina erfarenheter och bästa tips för hur du skapar team som mår bra på jobbet och levererar. Läs mer här!