Att vara coach – tips och framgångsfaktorer

Hur coachar man bäst sin personal för att få välmående och högpresterande medarbetare? I den här artikeln delar vår coach Arlinda med sig av sina erfarenheter och bästa tips för hur du skapar team som mår bra på jobbet och levererar de resultat ni behöver!

Vill du ha mer inspiration?

Varför är coachning viktigt?

Coachning, framför allt i säljorganisationer, är avgörande för att optimera verksamhetens resultat och nå framgång på sikt. Genom regelbunden feedback och praktisk vägledning förbättras säljarnas färdigheter, vilket leder till ökad försäljning och kundnöjdhet. Coachning främjar också en kultur av kontinuerlig förbättring och höjer säljarnas engagemang och motivation. Dessutom hjälper det er att tidigt identifiera och åtgärda eventuella problem, vilket sparar mycket tid, energi och resurser. Coachning stärker också relationerna mellan ledning och säljteam, vilket skapar en mer sammansvetsat och effektivt team som tillsammans är redo att möta marknadens utmaningar.

En del av företagskulturen

Det finns studier som visar att medarbetare som får regelbundet stöd och feedback har ett ökat engagemang och en större lojalitet mot sin arbetsplats. Genom att ha ett coachande arbetssätt visar du som arbetsgivare att du värdesätter dina medarbetares tillväxt, utveckling och mående – vilket i sin tur gör att de presterar bättre. Coachning blir alltså en central del i en välmående och levande företagskultur och något som får hela verksamheten att leverera.

0

Dital grundades

0

Unika kunder

0

MSEK i omsättning

0

Engagerade medarbetare

0

DI Gasell-utmärkelser

0

Noll krångel

6 frågor till vår coach Arlinda

Hej Arlinda! Berätta om din roll – vad sysslar du med primärt?
Min huvudsakliga arbetsuppgift är att utbilda, utveckla och fördjupa medarbetarnas kunskap inom försäljning. Vi samarbetar ju med Telia och vår personal ska vara expert på Telias erbjudandet, likväl som våra konkurrenters erbjudanden. De behöver ett skarpt öra gentemot kundens behov och för att lyckas behöver man någon att bolla med. Att arbeta med försäljning kan vara både tufft och krävande, men med rätt personer runt omkring sig så går det att växa otroligt mycket.

 

Vad är mest givande respektive utmanande med ditt jobb?
Det som ger mig absolut mest är utan tvekan människorna som söker sig till oss. Vi känner oss hemma med varandra och är individer som ser livet på ett annat sätt än många andra och med det menar jag att vi inte ser så mycket hinder, utan mer möjligheter. Utmaningen ligger i att få medarbetare i att förstå mönster bakom resultat och vilken påverkan du faktiskt själv har på resultaten. Många tror också att volym, alltså hur många kontakter du tar, gör att du automatiskt säljer mycket – men det viktigaste är trots allt kvalitén och hur kunden upplever dig.

 

Varför är det viktigt att arbeta med coachning, enligt dig?
Det hjälper individer att identifiera sina styrkor och svagheter, vilket gör att de kan utvecklas både som personer och professionellt. Coachning gör också att du enklare kan sätta tydliga mål och skapa strategier för hur du ska nå dem, vilket ökar chanserna till framgång. Det är ett långsiktigt arbete som gör medarbetarna hållbara på sikt och inget som bara löser snabba ”fixar”.

 

Hur blir man bra på att coacha? Ge oss dina bästa tips!
Utbilda dig själv kontinuerligt – du behöver leva som du lär och kunna svara på det dina kollegor undrar.
Ökad självkännedom – samma sak här, en coach behöver ha koll på sina egna styrkor, svagheter och drivkrafter för att kunna göra ett bra jobb.
Jobba med din kommunikation – på så vis kan du bättre förstå och svara på andras behov och problem.
Tydlig handlingsplan – följ upp regelbundet, lyft upp framsteg och justera planen vid behov.
Tillit och respekt – en bra coach håller sina löften, tar ansvar för sina handlingar och behandlar alla med samma respekt.

 

Och vad bör man undvika när man coachar?
Dålig struktur och otydlighet, att inte följa upp tillräckligt eller utvärdera framstegen som görs. Att ge råd istället för att ställa frågor och avge löften du inte kan hålla.

 

Har du något bra inspirationstips på ämnet coachning?
Det finns massor på nätet och böcker kring försäljning, såklart. Personligen läser jag mer om psykologi än ren försäljning, men jag gillar verkligen Brian Tracys verk. Jag tycker att alla, oavsett yrke, bör läsa ”The Challenger Sale”.

Hur är det att jobba hos oss?

textslider bild

Arta

Jag tycker att det bästa med Dital är att det är en väldigt lättsam miljö att jobba i. Det är en bra blandning av roligt och hårt arbete. Det är väldigt lärorikt och ger en möjlighet att utvecklas, man lär sig mycket om sig själv.

textslider bild

Fredrik

Jag trivs på Dital för att det är ett bolag som är under ständig utveckling och jag känner att jag har möjlighet att påverka vår väg framåt.

textslider bild

Amanda

Jag älskar att utvecklas och överträffa förväntningar och det får jag göra varje dag, tillsammans med mina kollegor. Vi är som ett kompisgäng!