Resan mot noll krångel

Dital har funnits länge, faktiskt långt mer än ett decennium. Vi har mest jobbat på, verkat i det tysta, och inte pratat så mycket om oss själva. För många är det därför kanske första gången man hör talas om oss. Vår resa har inte varit spikrak, snarare rätt så krokig. Vi har stött på fördomar och fightats med rykten, många gånger orättvisa. Men vi har alltid haft hjärtat på rätta stället och nu är tiden kommen att visa det. Hoppas du också vill följa med på vår resa.

Resan mot Noll krångel.

0

Dital grundades

0

Unika kunder

0

MSEK omsättning

0

Engagerade medarbetare

0

DI Gasell-utmärkelser

0

Noll krångel

Resan mot Noll krångel so far

2009

Dital slår upp portarna! När vi startar är vi endast tre anställda på företaget.

2009-2012

Vi arbetar först som en underleverantör åt en återförsäljare inom Telekom. Därefter börjar vi arbeta med Telenor.

2012

Vi flyttar till en ny och helrenoverad lokal på Larmgatan 40 i Kalmar samtidigt som vi växer. Nu är vi totalt nio anställda.

2013

Vi skriver ett eget avtal med operatören Telia, som vi arbetar som direkt återförsäljare åt.

2014

Vi går med i organisationen Kontakta, en bransch- och intresseorganisation för företag som arbetar med seriös kundservice och försäljning.

2018

Vi tar fram en ny grafisk profil och hemsida, tillsammans med våra vänner på Wilson Creative.

2019

Dags för flytt igen! Denna gång till enhelrenoverad lokal i centrala Kalmar på Västra Sjögatan 13. Nu är vi 15 anställda.

2019

Vi öppnar vårt första franchisekontor i Karlskrona, med tio anställda även där.

2020-2022

Vi får tre DI Gasell-utmärkelser på rad. Hurra!

2023

Vi startar en helt ny avdelning i Kalmar, fältförsäljning. Vi rekryterar ny ledare och säljare och påbörjar en mer lokal etablering.

2024

Vi expanderar och tar över grannarnas lokal på Västra Sjögatan. Vår kontorsyta kommer öka från 235 kvm till 365 kvm!

2024

Lansering av nya och egna tjänster att erbjuda kunderna. Vi startar vår transformation från ett försäljningsföretag till en helhetsleverantör av IT & Telekom-tjänster till företag.

Några eldsjälar ur vårt team

”13 år hittills och det blir nog minst 13 år till”

Fredrik, på Dital sen 2013

”Det känns som att jobba med sina kompisar”

Arlinda, på Dital sen 2020

”Vi har en grym företagskultur”

John, på Dital sen 2023

”Jag har möjlighet att utvecklas varje dag”

Arta, på Dital sen 2019

Varför har Dital en del dåliga omdömen och vad gör vi för att det ska bli bättre?

Varför tycks vissa kunder känna sig lurade?

Många av kunderna känner sig lurade för att vi har uppgett oss för att vara Telia. Vi förstår att förvirring kan uppstå, men vi har inte gjort något fel. Tvärtom faktiskt. Vi har nämligen flera olika uppdrag med Telia, bland annat ett där vårt jobb är att agera som en intern avdelning på just Telia. Det innebär att vi ringer som Telia men använder våra egna abonnemang. Det kan vara svårt att förklara hur samarbetet ser ut, men det är inget lurendrejeri i det. Vi lovar!

När det blir fel för slutkunden, tar Dital sitt ansvar?

Självklart gör vi det! Även om det sker väldigt sällan så blir det ibland fel i olika delar av processen. Våra administratörer registrerar det mesta manuellt och misstag kan förekomma, det är mänskligt. Då tar vi fullt ansvar med att hjälpa och kompensera bäst vi kan. När makten inte är i våra händer, om en konkurrerande operatör inte gör det som de ska eller Telia i sin organisation gör fel försöker vi hjälpa till, men det är inte alltid möjligt. Det är sällan dessa problem uppstår men du som kund ska känna att du är i trygga händer. Vi är där med dig.

Hur förklarar ni betygen på Google och Trustpilot?

Genom åren har vi gjort många avtal med många kunder. Majoriteten av gångerna har de varit nöjda, några gånger mindre nöjda. För vår del handlar det i stor utsträckning om att många upplever att vi har lurats när vi presenterat oss som Telia. Vi förstår att förvirring kan uppstå, men ett av våra uppdrag är att agera som en intern avdelning på Telia, och därför har vi behövt göra det. Andra gånger är det kunder som har hamnat i kläm, där vi faktiskt inte kunnat hjälpa dem - till exempel när vi hjälpt kunder byta operatörer och processen dragit ut på tiden eller felaktiga summor fakturerats. Vi vet att tjänsterna vi erbjuder är viktiga, i synnerhet för företagare, och gör alltid allt vi kan för att underlätta processen. Vi vet att vi verkar inom en bransch med ett relativt dåligt rykte överlag men vi kommer göra allt för att försöka förändra den bilden framåt.

Vad menar ni med Resan mot noll krångel?

Vår vision är att förändra företaget i grunden och känner oss mogna att ta nästa steg i vår företagsresa som påbörjades 2009. Från att initialt endast ha fokus på att överleva ekonomiskt till att nu faktiskt bli en helhetsleverantör som företagare kan känna sig trygga med, på riktigt. Vi som grundade Dital är nämligen kvar på företaget än idag, och som egenföretagare och entreprenörer har vi lätt att förstår vad andra företagare är i behov av. Ni ska få väl fungerade tjänster, hjälp på ett enkelt och effektivt sätt samt era förväntningarna uppfyllda. Vår resa mot Noll krångel handlar i grund och botten om att det vara enkelt att samarbeta med oss. Med allt från bra relationer till rätt support och rådgivning.

Vad är skillnaden idag mot hur det var tidigare?

Vi har gjort stora förändringar för att kunna ta nästa steg i vår utvecklingsresa mot Noll krångel. Det första steget är att vi har ändrat våra mål och vår långsiktiga vision mot mer hållbar försäljning och ännu bättre relationer med kunderna. På Dital idag är vi endast personer som delar visionen och bilden av hur försäljning ska gå till. Vi har tagit vårt ansvar och är en seriöst och tillförlitlig partner att samarbeta med. Därför väljer Telia att ge oss ett stort ansvar för deras företagskunder.
Dital logotyp
Dital logotyp / resan mot noll krångel