Felsök din internetanslutning

Internetstrul? Vi vet hur frustrerande det kan vara, framförallt när den tekniska supporten har stängt för dagen eller köerna är evighetslånga. Att felsöka internet- och WiFi-problem på egen hand kan på förhand kännas som en utmanande uppgift, men oroa dig inte – vi har din rygg! I denna artikel ger vi dig fem praktiska tips.

Vill du veta mer om Dital?


Felsök din internetanslutning: 5 tips!

Inget internet? I denna artikel ger vi dig praktiska tips för att komma igång med din felsökning. Lycka till!

1. Kontrollera driftstatus hos din bredbandsleverantör

Ibland ligger felet utom din kontroll – börja därför alltid med att kontrollera driftstatus hos din bredbandsleverantör. Där får man ofta information både kring orsaken till problemet och när det förväntas vara åtgärdat.

2. Starta om och kontrollera router, modem och kablar

  • Säkerställ att både router och modem är ordentligt inkopplade
  • Se över alla kablar och kontrollera att de inte är slitna eller glappar
  • Starta om enheterna och vänta några minuter innan du försöker ansluta igen
  • Passa på att starta om din egen utrustning under tiden

3. Kontrollera med en annan enhet

Ibland är det inte internetanslutningen utan enheten (till exempel din dator) som är boven i dramat. För att säkerställa att det inte är just ett enhetsspecifikt problem, testa en annan enhet också – såsom en annan dator eller mobil.

4. Bara ett WiFi-problem? Plocka fram Ethernet-kabeln!

Ibland är det inte fel på internetanslutningen i sig, utan WiFi-nätverket. Anslut därför enheten direkt till nätverksuttaget och kontrollera att allt sitter i ordentligt. Fungerar den trådbundna anslutningen? Då kan du isolera problemet till ett WiFi-problem, och du kan fortsätta felsöka enligt tips nummer 6! Fungerar det däremot ändå inte? Kontakta din internetleverantör – men testa gärna med en annan Ethernetkabel först.

5. Återställ och konfigurera din router på nytt

Har du redan har startat om din utrustning och enheter, kontrollerat kablar och bekräftat att det är ett WiFi-problem genom att kontrollera den trådbundna anslutningen? Då kan det vara dags att återställa och konfigurera din router på nytt.

Hur man går tillväga kan skilja sig åt beroende på utrustning, men majoriteten av alla routrar har en återställningsknapp. Den gör att allt återställs till fabriksinställningar och innebär att du behöver installera om allt på nytt, precis som när du först mottog den från din internetleverantör.

Testa på nytt när installationsprocessen är färdig!

 

Efter mer än ett decennium i branschen vet vi att dessa enkla åtgärder ofta är lösningen på problemen – men kom ihåg att vara metodisk och utesluta möjliga orsaker steg för steg! Om inget fungerar då? Då finns det alltid experthjälp att få hos din internetleverantör, och du har i alla fall säkrat upp att du redan har sett över alla möjliga åtgärder från ditt håll.

textslider bild

Om Dital

Vi ger företag tillgång till de absolut bästa tjänsterna inom allt från bredband och mobiltelefoni till växlar och smart hårdvara. Alltid med oslagbar täckning, abonnemang skräddarsydda efter företagets behov och personlig service – oavsett hur många ni är eller var ni befinner er. Vårt val av samarbetspartner är en viktig del i det, därför väljer alltid Telia. Det är nämligen den mobiloperatören med längst erfarenhet av att leverera mobila och fasta kommunikationstjänster, vilket gör att vi alltid kan garantera kvalitet, stabilitet och trygghet.